Oldalak

2010. szeptember 10., péntek

Pite variációk: bodzás és gyömbéres-szilvás

Már megint egy variációval és már megint a gyömbéres szilvával jövök, szóljatok, ha már kezd unalmassá válni. Bár nem látszik, de már megint a maradékokat használtam fel ehhez a sütihez. Múlt héten meglátogatott a barátnőm a kislányával, nekik sütöttem egy gyömbéres szilvás pitét omlós tésztából, mascarpones-vaníliás krémmel. A tészta leeső részét elfelejtettem akkor rácsként felhasználni, egy hete pihen a hűtőben egy gombócka omlós tészta. A bodzabogyó úgy került a sütibe, hogy kaptam egy fürtöt az egyik kedves szomszédomtól, mint fotótéma. A fotózás végeztével nem akartam, hogy kárba vesszen, úgyhogy inkább a sütibe került. A hátsó süti a gyömbéres-szilvás, néhány ottfelejtett maradék szilvából. Mindkettő alatt vaníliás mascarpone van. A mascarpone is maradék, az oviba szerettem volna egy szülinapi tortát sütni, de kiderült, hogy sk. tortát nem vihetek be. Most igyekszem fél kiló mascarponet elhasználni. A sütik tetején csücsülő fehér halmocskák pedig a krémbe került tojássárgájának a fehérje. Na, ezt most jól megaszontam. :)))) Hogy a fehérje se vesszen kárba. Pavlovának úgyis kevés lenne.
Ez egyébként két egyszemélyes mini pite forma. Ezt osztottam el négy felé. Pont elég is volt, a gyerekek most édesség elvonókúrán vannak. A nyári szünet alatt itt-ott kapott mindenféle nyalánkság, meg a rengeteg szülinapi torta és egyéb finomságok meghozták "gyümölcsüket": a kétéves, tojáshéjjal a fenekén ebédidőben a hűtőajtót nyitogatva sárkányordítással süteményt és tortát követelt és az ebédet nem volt hajlandó megenni. Erre a hétre ez a két minisüti jutott nekik negyedelve. :))))
Az egyszerűség kedvéért  egy normál piteformához való mennyiséget adok meg. Az elkészítése egyébként megegyezik a ribizlis-barackos pitéével, úgyhogy az ide vonatkozókat most onnan fogom bemásolni.

Hozzávalók:

30 dkg liszt
20 dkg hideg !!!vaj
10 dkg porcukor
kb 1 ek tejföl (ha nincs, akkor egy-két ek. hideg víz, vagy tejszín csak hogy jobban összeálljon a tészta és ne kelljen annyit gyurmázni, mert az nem tesz jót neki)
1 csipet só

A töltelékhez

2 tojás sárgája
1 doboz (250g) mascarpone
1 cs bourbon vaníliás cukor
3-4 ek cukor ízlés szerint
2 ek keményítő
fél kg gyümölcs tetszés szerint
fűszer tetszés szerint, pl. fahéj, kardamom, gyömbér stb.


Elkészítés:

Az átszitált lisztet a hideg vajjal, a porcukorral és sóval gyorsan összemozsolom és hozzáadok kb. egy ek. tejfölt, hogy hamar összeálljon a tészta. Fóliába csomagolom és ha nincs időm, akkor fél órára a mélyhűtőbe teszem. (Ha van, akkor este összeállítom és egész éjszaka pihen a hidegben.)
A sütőt 180 fokra előmelegítem. Egy kisebb gombócot félreteszek a rács számára. A tésztát annyival nagyobbra nyújtom, hogy körben kb. 3-5 cm-rel túllógjon a forma szélesebb résznél. Feltekerem a nyújtófára és szépen belehelyezem a formába. Belesimítom kézzel úgy, hogy ne maradjon sehol sem levegő a tészta alatt és a nyújtófát végiggörgetem a peremén. A leeső tészta is a rácshoz kell. Villával megszurkálom és elősütöm annyira, hogy a széle egy picit barnulni kezdjen. Amíg sül tészta, elkészítem a tölteléket. De előtte a maradék tésztából kukacokat sodrok és félreteszem. (opcionális)
A tojás sárgáját a cukorral és a vaníliás cukorral habosra keverem.  Hozzáadom a mascarponet és a keményítőt.
Ha elősült a tészta, kiveszem, és a sütőt feltekerem 200 fokra. (Akinek van alsó sütés, az most tekerje át arra. Akinek nincs, tegye alulra a rácsot). Ráöntöm a tésztára a keveréket, rádobálom a gyümölcsöt, megszórom a fűszerrel (opcionális) és ráteszem a tésztakukacokat is (opcionális). Beteszem a sütőbe és néhány percig 200 fokon légkeveréssel sütöm, hogy a keményítő hamar felvegye a nedvességet és ne ázzon el a tészta. (Erre az időre én betolom a nagy tepsit is, a süti fölé, hogy ne kapja meg a tetejét. Majd lekapcsolom a légkeverést és visszaveszem a hőmérsékletet is 180 fokra. Addig sütöm, amíg a rács a tejején szép világosbarna nem lesz, vagy a süti széle nem kezd el barnulni.
Ez az én sütőmnél így jól működik, ezt mindenkinek magának kell kikísérleteznie. Cél az, hogy a sok folyadék ne áztassa el a már előzőleg elősütött tésztát.

Odaloptam egy kis nyarat a fotóra, volt még néhány agyonázott nyári orgonavirág a bokrokon.

A mini piteformát egyébként a Tchiboban vettem. A mostani kínálatuk megint a sütés-főzés körül forog, kukkantsatok bele, érdekes eszközöket lehet kapni, mint pl. fűszerező tű, szilikonos hús- és zöldségkötöző (BB, ezt különösen neked ajánlom :))))))), zsiradék szétválasztó!!! Én ezeket most látom először. Viszont azt nem tudom, hogy a manikűr-pedikűr szett hogy kerül a konyhába, vagyis a katalógusba. :-S

5 megjegyzés:

  1. Mmmm... Nagyon guszták! Imádom az ilyeneket! Pont múlt héten készítettem én is hasonlót, őszibarackból. Egy rugóra jár az agyunk! :)

    VálaszTörlés
  2. Köszi Ildy!
    Ildinyó neked is köszi, bekukkantottam hozzád, de nem találtam. viszont nagyon szépek a fotóid! Gratulálok.

    VálaszTörlés
  3. :D Most posztoltam az őszibarackos pitét! Te juttatad eszembe, hogy még piszozatként vár a sorára. :) Nagyon szépen köszönöm egyébként! Kedves tőled! Nekem is nagyon-nagyon tetszenek a te műveid!!! :)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon szép a kép!

    VálaszTörlés

Te mit gondolsz?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails