Oldalak

2010. április 10., szombat

Mézes-pisztáciás kölespehely fagylalt lime szósszal - a harmincharmadik VKF-re




Nagyon örültem Limara témaválasztásának, mert már régóta terveim vannak a kölespehellyel. Amikor a gyerekek kisebbek voltak, a gabonák közül elsőként a kölespelyhet vezettem be náluk: babatápszerből és kölespehelyből csináltam nekik kölespudingot. (Azóta is nagyon szeretik, apukával egyetemben. Persze most már tejjel, készítem, mézzel és vaníliával ízesítem.) Szóval már ekkor eldöntöttem, hogy valamikor majd visszatérek a kölespehelyhez. Lám, elérkezett az alkalom. Először a pudingnál ragadtam le és gondoltam, hogy kicifrázom, de rákeresem a neten és elég sok kölespuding recepttel találkoztam. Aztán beugrott, hogy ha van rizsfagylalt, miért ne lehetne kölespehely fagylalt is! Pár hete legyártottam a prototípusát, majd két napja a végleges változatot. A kölespehely nem túl karakteres ízű, halványan emlékeztet a dióra, ezért dobtam fel egy kis mézzel és pisztáciával. De még így sem volt túl jellegzetes, ezért úgy  gondoltam, hogy elbír még egy kis öntetet. A szósz pedig azért lett lime, hogy harmonizáljon a pisztácia színével. :-) Szerencsére az ízével is harmonizál.

Hozzávalók:

5 dl tej
4 ek kölespehely
1 tojás sárgája
1 vanília rúd
4 ek méz
2 dl tejszín
1 marék tisztított pisztácia

A tejet felteszem főni, kikaparom a vanília rudat és beleteszem a kikapart belsejét és a hüvelyt is. Néhány percig kis lángon forralom, hogy az aromák felszabaduljanak. Kiveszem a vanília rudat, majd beleteszem a tejbe a kölespelyhet. Pár percig forralom, gyakran megkeverem, hogy le ne égjen. Közben a tojások sárgáját kikeverem a mézzel. Ha a köles megpuhult és jól besűrítette a tejet, akkor beleteszem a mézes tojássárgáját. Folyamatosan keverem néhány percig, majd félreteszem hűlni. Hűlés közben is megkeverem néhányszor, hogy ne bőrösödjön be a teteje. Ha teljesen kihűlt, akkor hozzáöntöm a tejszínt és habverővel néhány percig magas fordulaton verem, hogy habos legyen. Végül a pisztáciát felaprítom, beleszórom és elkeverem. Majd beteszem a mélyhűtőbe néhány órára. Gyakran átkeverem, hogy ne kristályosodjon fagyás közben. Bevallom, ez nekem még nem sikerült, úgyhogy ideje lesz beszereznem egy fagyigépet. 
Amíg megfagy a krém, addig elkészítem a lime szószt.

Hozzávalók:

1 lime

1 dl víz
3 ek cukor

Egy lime-ot alaposan megmosok és lereszelem a héját egy apró lyukú reszelőn. Egy dl vizet elkeverek egy lábosban 3 ek cukorral és felteszem melegíteni. Ha forr, beleteszem a lime lereszelt héját belenyomom a levét is és szép sűrűre beforralom. Lehűtöm és a fagyi tetejére kanalazom.


A pisztácia pucolás is megér egy bekezdést. Lehet kapni tisztítottat, de aranyárban mérik. Én sajnáltam rá a pénzt és nekiálltam megtisztítani. A csonthéj feltörése után néhány percig forró vízbe áztattam a magokat, majd - Chili&Vanília pisztáciapucolásából okulva - elővettem egy mikroszálas törlőkesztyűt, amit kifordítottam, hogy a mikorszálak legyenek belül. Ebbe tettem a víztől felpuhult héjú magokat és dörzsöltem, masszíroztam őket egy-két percig. Majd kiborítottam és kiválogattam a gyönyörű, üdezöld magokat a héjak közül.

4 megjegyzés:

Te mit gondolsz?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails